Access for Africa?

table-talk-africa-by-marleen

Internet, wat is dat? In Europa moeten we oppassen voor de gevaren van het internet, maar in sommige landen kennen de burgers het niet eens. Hoe staan de digitale media ervoor in Afrika? Dit wordt besproken aan tafel bij deskundigen Fieke Arts (RNW), William Echikson (Google) en Marjan Besuijen (Hivos) en Ole Chavannes (Free Press Unlimited).

Praktische aanpak
Het gesprek begint met de vaststelling dat filosoferen over media toegang in Afrika interessant is, maar dat de praktische uitkomst er meer toe doet. Internet is onderontwikkeld in Afrika, duidelijk. Maar wat valt hieraan te doen? Gelijk worden getallen en percentages op tafel gelegd. In Kenia heeft 21 procent van de bevolking ooit internet gebruikt, in Oeganda is dit maar een schamele 3 procent, zo stelt Arts. Internet penetratie is verbazingwekkend laag, hoe deze ‘witte vlekken’ te vullen?

Google in Afrika
Echikson wordt aangewezen als de persoon van Google die heel Afrika in zijn portfolio heeft. Chavannes: “Een heel continent, toe maar!” Echikson relativeert dit zelf door te stellen dat er in heel Afrika maar 6 kantoren van Google zijn. Wel timmert het bedrijf hard aan de weg, maar internet blijft een zorgenkindje in Afrika. Voornamelijk op het gebied van mobiele technologie is er een markt te vinden. “Onlangs hebben we een Android campagne gestart.” Chavannes wijst ook op Google Voice, een service die analfabeten de mogelijkheid biedt hun zoekopdracht in te spreken, in plaats van te typen.

Orale cultuur
Mobiele telefonie is überhaupt veel groter in Afrika dan andere soorten van media en communicatie. Dit heeft te maken met de orale cultuur van deze landen, aldus Besuijen. David Larsen, directeur van Africa Media Online, stemt hiermee in. “Er is geen leescultuur in Afrika. Daarom is radio ongelofelijk populair en rukken mobiele telefoons op.” Adverteerders springen hier gretig op in. “Alle billboards die je ziet in deze landen, betreffen mobiele technologie,” zegt Larsen. In Afrika zijn sommige mobiele mogelijkheden al beschikbaar, die hier nog niet eens bestaan.

Toekomstbeeld
Terug naar internet. “Vergeleken hiermee is internet in die landen minuscuul. Slechts 1 procent van de internet content komt uit Afrika,” zegt Larsen. Echikson vult aan dat slechts 3 procent uit het Midden-Oosten komt. Maar de mogelijkheden groeien! Chavannes probeert hier duiding aan te geven. “Kan Afrika een voorbeeld nemen aan het Midden-Oosten? Kunnen we hier binnenkort ook revolutie verwachten?” Besuijen stelt dat er al sprake is van blokkade door de overheid en zogenaamde storingen in de service. Misschien wordt het tijd om Afrika eveneens voor te lichten over the dark side of internet.

Photo by Marleen van Stokkem

 

 

 

 

 

 

Delen:
  • Facebook
  • NuJIJ
  • Twitter

Discussie - Geen reacties

Es zijn nog geen reacties. Laat er snel een achter!

Reageren:

Your email address will not be published. Note marked required (*) fields.